Lopende projecten

 

Sector

  • Vo

Vakgebied

  • Nederlands

Vakinhoud

  • Begrijpend lezen

Leerplankundig thema

  • Aansluiting VO-HO

Van toetsgerichte lezers naar zelfstandige, analytische lezers: Geen trucje maar een vaardigheid

31-7-2017

​Wetering, T. van de & Groenendijk, R. (2015). Van toetsgerichte lezers naar zelfstandige, analytische lezers: Geen trucje maar een vaardigheid. Levende Talen Magazine, 102(2), 4-8.

​​Dit artikel beschrijft een onderzoek dat antwoord geeft op de vraag hoe we leerlingen zelfstandig kunnen leren omgaan met complexere teksten. Leesvaardigheid is nu teveel gericht op de toetsvragen en niet op complexe teksten.

Leerlingen moeten met een praktische en analytische taalvaardigheid uit de voeten kunnen op een hbo of universiteit. Op het gebied van leesvaardigheid is het voorbereiden op de ultieme leestoets daarom niet voldoende. Leesonderwijs moet zich voornamelijk richten op het analyseren van teksten, niet op het maken van leestoetsen. Tegelijkertijd mag je hopen dat het goed leren analyseren van teksten uiteindelijk ook zal leiden tot het beter presenteren bij leestoetsen.