Lopende projecten

 

Sector

  • Po

Vakgebied

  • Nederlands
  • Muziek
  • Aardrijkskunde
  • Geschiedenis
  • Rekenen

Integreren van taal- en zaakvakonderwijs

24-7-2017

​Door taal en zaakvakken op elkaar af te stemmen en alle lessen rond thema’s te ordenen, kun je meer ruimte creëren voor de taalontwikkeling van kinderen. Zo wordt de taalles over mode gecombineerd met de geschiedenisles over mode. De taaldoelen worden met de aanpak niet alleen tijdens de taallessen gerealiseerd, maar ook tijdens de thematische activiteiten rond het zaakvak.

Boeken

Taal, een zaak van alle vakken. Geïntegreerd taal- en zaakvakonderwijs op de basisschool 
Beek, W. van en Verhallen, M. (2012)

In Taal, een zaak van alle vakken beschrijven de auteurs de theorie en maken ze direct de koppeling met de praktijk. Ze presenteren een eenvoudig lesmodel, herkenbare praktijkvoorbeelden en concrete handreikingen. Daarmee kan elke leerkracht zelf geïntegreerd taal-zaakvakonderwijs realiseren, of het nu gaat om een les in de onderbouw over tijgers, in de middenbouw over magneten, of in de bovenbouw over tropische grondstoffen.

Thema's en taal
Pompert, B. en Koster, G. (2017)
In dit handboek staat leren in onderzoeksactiviteiten in de bovenbouw van het basisonderwijs centraal. De theorie en de praktijk komen aan de orde. Het thematiseren van inhouden uit de wereldoriëntatie en het ontwerpen van betekenisvolle lees-, schrijf- en gespreksactiviteiten is uitgewerkt.

Filmfragmenten

Praktijkvoorbeeld woordenschat: Werken aan woordenschat binnen een thema.