Lopende projecten

 

Sector
  • Alle onderwijstypen
Vakgebied
  • Nederlands
Vakinhoud
  • Spelling
Leerplankundig thema
  • Professionalisering

Spellingsbewustzijn en spellingsgeweten

31-7-2017

​Oepkes, H. Spellingsbewustzijn en spellingsgeweten. Jeugd, school en wereld (JSW), 91, 34-38.

​​Leerkrachten kunnen niet meer spellen, lezen we in kranten. Maar er zit ook nog een verschil tussen niet foutloos kunnen en niet foutloos willen spellen. Dit verschil en de effecten hiervan op het onderwijs zijn beschreven in dit artikel.

Om dit te doen wordt antwoord gezocht op de volgende vragen:

Is er sprake van een goed ontwikkeld spellinggeweten bij leerkrachten? En als leerkrachten het niet hebben, hoe kunnen ze het dan overbrengen op hun leerlingen? En zijn leerlingen zich wel voldoende bewust van wat ze doen bij het spellen, weten ze wat goed gaat en wat moeilijk is bij het spellen?

Contactpersoon