Lopende projecten

 

Sector
  • Vmbo
Vakgebied
  • Nederlands
Vakinhoud
  • Literatuur/Fictie
Leerplankundig thema
  • Leerlingkenmerken

Leesplezier en leesfrequentie op het vmbo. Een kwantitatief inventarisatie-onderzoek naar leesgedrag en waardering voor studieteksten

25-7-2017

​Land, J., Bergh, H. van den & Sanders, T. (2007). Leesplezier en leesfrequentie op het vmbo. Een kwantitatief inventarisatie-onderzoek naar leesgedrag en waardering voor studieteksten. In: D. Schram (Red.), Lezen in het vmbo, onderzoek – interventie – praktijk. 151-182. Delft: Uitgeverij Eburon.

ISBN

9789059722439

​​Dit hoofdstuk beschrijft een onderzoek dat het leesgerdag van vmbo leerlingen in hun vrije tijd en op school in kaart brengt. De uitkomsten geven suggesties voor het vormgeven, uitkiezen en aanbieden van teksten om aan te bieden aan deze leerlingen. 

In dit onderzoek is antwoord gegeven op de volgende twee vragen:

  • ​Wat is het leesgedrag van vmbo-leerlingen in hun vrije tijd en hoe waarderen ze leesboeken?
  • Hoe waarderen leerlingen hun studieboekteksten?