Lopende projecten

 

Leeskilometers maken op school

17-11-2016

​Fiori, L. (2013). Leeskilometers maken op school; Aanpak Vrij lezen, het bevorderen van leesmotivatie van leerlingen. Amersfoort: CPS.

ISBN

978-90-6508-651-8

​Is lezen iets wat moet? Of iets wat mag? Plezier in lezen is het beste startpunt voor leerlingen om veel leeskilometers te gaan maken en zo hun leesvaardigheid bijna moeiteloos te verbeteren. In de aanpak Vrij lezen staat leesplezier centraal. Scholen die deze aanpak hebben ingevoerd, zien de leesmotivatie van hun leerlingen opvallend toenemen. In Leeskilometers maken op school wordt stap voor stap beschreven hoe u de aanpak Vrij lezen op school kunt invoeren, inclusief inspirerende ervaringsverhalen van andere scholen.

De aanpak gaat als volgt:

  • je begint met het achterhalen van de leesinteresse van de leerlingen;
  • dan help je ze met het vinden van leesmateriaal daarbij;
  • en je geeft ze in een vast ritme twee tot vijf leesmomenten per week.

De publicatie bestaat uit een boek met cd en bevat met vijfennegentig werkbladen en opdrachten een compleet lespakket voor leraar en leerling.