Gesprekken over het evalueren van teksten in groep 1-2

6-7-2015

​In groep 1 en 2 ligt het accent bij het evalueren van teksten op  het reageren op en waarderen van de inhoud van de tekst; aanvankelijk zijn het vooral emotionele reacties. Meestal gebeurt het mondeling, in gesprek met de leraar.  Het werkt goed om in te zoomen op onderdelen van het verhaal of gedicht die leerlingen geraakt hebben, waarover ze zich verwonderd hebben of die ze niet begrepen hebben (Van Norden, 2004). Leerlingen uit groep 1-2 uiten de waardering voor bepaalde boeken of verhalen ook door te vragen of het boek nòg een keer wordt voorgelezen (en nòg een keer).
Inzicht in de manier waarop kinderen teksten evalueren krijg je als leerlingen in een gesprek iets vertellen over:

  • Zijn of haar oordeel over een tekst of boek
  • (Na het lezen) reflecteren op hun interesse in bepaalde fictie of zakelijke teksten
  • Hun eerdere leeservaringen
  • Zijn of haar persoonlijke reactie bij een boek. 

In Leerstoflijnen Lezen beschreven leest u in paragraaf  3.1.3 meer over het evalueren van teksten van leerlingen in groep 1 en 2 (p.128).

​Ik houd van grappige boeken
​"Ik ben deze al duizend keer aan het lezen!", roept Tamara enthousiast, terwijl ze door een boek bladert. Tamara blijkt erg van grappige boeken te houden: als boeken grappig zijn, wil ze boeken graag nog een keer bekijken. Reyhan houdt van enge boeken zegt hij. Tamara biedt meteen aan dat hij dan wel haar sprookjesboek mag lenen, dat vindt ze namelijk veel te eng. Reyhan vindt dat prima, hij is wel gewend aan spanning. Een mooi moment ontstaat als Reyhan Tamara vraagt: "Waarom lijkt het je eigenlijk eng?". Tamara antwoordt: "Ach, laat maar", maar de gespreksleider legt de vinger op deze plek: het is eigenlijk heel lastig om uit te leggen wat er eng is aan een boek.

Onderwijsbehoefte

Het fragment eindigt met de constatering dat het moeilijk is om uit te leggen waarom je boeken als eng ervaart. Dat is een mooi aanknopingspunt voor een gesprek dat daar verder op in gaat. Wat maakt een boek nou eng? En wat maakt een boek nou grappig? Misschien kunnen de kinderen daar over reflecteren.

Contactpersoon