Lopende projecten

 

Sector
  • Vo
Vakgebied
  • Nederlands
Vakinhoud
  • Literatuur/Fictie
Leerplankundig thema
  • Onderzoek / Evaluatie

Inhoud en opbrengsten van literatuuronderzoek; een historisch onderzoek

31-7-2017

​Janssen, T. (2002). Inhoud en opbrengsten van literatuuronderzoek; een historisch onderzoek. Levende Talen Tijdschrift, 3(3), 20-26.

​​Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de praktijk van het literatuuronderwijs Nederlands vóór de invoering van de Tweede Fase. Daarom kan dit onderzoek fungeren als referentiepunt om de invloed van de Tweede Fase op het literatuuronderwijs na te gaan.

In het onderwijs konden duidelijk vier verschillende benaderingen worden onderscheiden, overeenkomend met vier docentprofielen: de historische, de tekstgerichte, de contextgerichte en de lezersgerichte. De profielen leidden tot verschillende leeropbrengsten bij de leerlingen, maar systematische verschillen in leerervaringen tussen oud-leerlingen en verschillende docentprofielen werden niet gevonden. Op de lange termijn deed de specifieke aanpak er dus blijkbaar minder toe.