Lopende projecten

 

Sector
  • Vo
Vakgebied
  • Nederlands
Vakinhoud
  • Schrijfvaardigheid
Leerplankundig thema
  • Onderzoek / Evaluatie

Hoe schrijven middelbare scholieren gedichten? Over de relatie tussen schrijfproces en de kwaliteit van het eindproduct.

31-7-2017

​Groenendijk, T., Janssen, T., & Rijlaarsdam, G. (2008). Hoe schrijven middelbare scholieren gedichten? Over de relatie tussen schrijfproces en de kwaliteit van het eindproduct. Levende Talen Tijdschrift, 9(1), 3-11.

​​In dit artikel is een onderzoek beschreven naar hoe leerlingen gedichten schrijven en de relatie tussen kenmerken van hun schrijfproces en de kwaliteit van gedichten. Dit leidt tot sterke aspecten die leerkrachten kunnen stimuleren in het proces.

Schrijfprocessen van de leerlingen bleken onderling te verschillen. Leerlingen die relatief veel tekst produceerden aan het begin van het proces en leerlingen die relatief veel revisies deden op hoog niveau (zinsniveau) aan het einde van het proces schreven relatief betere gedichten. Relatief veel pauzes en kleinere revisies duidden in de meeste fases op minder goede gedichten.