Lopende projecten

 

Sector

  • Vmbo onderbouw
  • Havo onderbouw
  • Vwo onderbouw

Vakgebied

  • Nederlands

Vakinhoud

  • Literatuur/Fictie

Leerplankundig thema

  • Onderzoek / Evaluatie

Het belang van boeken leren lezen: de positie van jeugdliteratuur in het voortgezet onderwijs.

31-7-2017

​Goosen, H. & Beeke, D. (2009). Het belang van boeken leren lezen: de positie van jeugdliteratuur in het voortgezet onderwijs. Levende Talen Magazine, 96(4), 18-21.

​In dit artikel worden uitkomsten van een vragenlijstonderzoek naar het belang van fictieonderwijs in de onderbouw van het voortgezet onderwijs besproken. 

Een groot deel van de docenten Nederlands geeft aan jeugdliteratuur een belangrijk onderdeel te vinden van het vak Nederlands. De manier waarop dit is vormgegeven is echter niet altijd de juiste manier volgens hen. Boekverslagen brengen bijvoorbeeld een grote correctiedruk met zich mee en veel docenten hebben hier moeite mee.