Lopende projecten

 

Sector

  • Po

Vakgebied

  • Nederlands

Leerplankundig thema

  • Toetsing

Vakspecifiek thema

  • Geletterdheid

Trefwoorden

  • Leesvaardigheid
  • formatief evalueren

Formatieve evaluatie in het leesonderwijs

10-1-2017

​Damhuis, C. (2015) Formatieve evaluatie in het leesonderwijs. Tijdschrift Taal, 6(9), 38-42.

De laatste jaren is er veel discussie over de noodzaak van toetsen in het basisonderwijs. Scholen zijn nieuwsgierig naar de vraag hoe toetsen ingezet kunnen worden voor de kwaliteitsverhoging van hun onderwijs en zoeken naar manieren om de betrokkenheid van leerlingen bij toetsen te versterken. Zij hebben echter ook nog veel vragen: wat betekent formatieve evaluatie precies? Wat werkt en waarom werkt het?

De auteur beschrijft eerst wat formatieve evaluatie inhoudt, vervolgens benoemt hij de onderzoeken naar de effecten van formatieve evaluatie in het leesonderwijs. Ten slotte beschrijft hij het implementatieproces van formatieve evaluatie in de lespraktijk.