Lopende projecten

 

Sector
  • Po
Vakgebied
  • Nederlands
Leerplankundig thema
  • Differentiatie
  • Toetsing
Vakspecifiek thema
  • Geletterdheid
Trefwoorden
  • Leesgesprekken
  • leesomgeving
  • leesmotivatie
  • Primair onderwijs
  • Leesvaardigheid
  • Formatieve evaluatie

Formatief evalueren met leesgesprekken

10-1-2017

Prenger, J. & Havinga, D. (2016). Formatief evalueren met leesgesprekken. Tijdschrift Taal, 7(10), 35-39.

Formatief evalueren binnen het leesonderwijs is waar­devol (Hattie, 2013; Damhuis, 2015). Deze evaluatievorm blijkt effectief voor het verbeteren van het leerproces van kinderen. Om zo’n leerproces in kaart te brengen kan een leraar kind- of leergesprekken voeren. Leesgesprek­ken zijn een uitgewerkte vorm van zo’n leergesprek. Het zijn gesprekken over lezen die je als leraar (of andere gespreksleider) voert met individuele leerlingen of met groepjes leerlingen. Door deze gesprekken over lezen krijgen leerling en leraar informatie om te bepalen welke vervolgactie nodig is om de leerling nieuwe doelen in zijn of haar leesontwikkeling te laten bereiken.

In dit artikel beschrijven de auteurs hoe je via leesgesprekken de lees­ontwikkeling van leerlingen kunt volgen en een stapje verder kunt brengen.