Lopende projecten

 

Sector

  • Vo

Vakgebied

  • Nederlands

Vakinhoud

  • Literatuur/Fictie

Leerplankundig thema

  • Onderzoek / Evaluatie

‘Dat een boek kan veranderen hoe je naar de wereld kijkt’; De impact van literatuuronderwijs op zelfinzicht en sociaal inzicht van bovenbouwleerlingen in havo en vwo

31-7-2017

​Schrijvers, M., Janssen, T., & Rijlaarsdam, G. (2016). ‘Dat een boek kan veranderen hoe je naar de wereld kijkt’; De impact van literatuuronderwijs op zelfinzicht en sociaal inzicht van bovenbouwleerlingen in havo en vwo. Levende Talen Tijdschrift, 17(1), 3-13.

​Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de vraag of literatuuronderwijs ons inzicht kan bieden in onszelf en anderen en of zulke inzichten samenhangen met de literatuurdidactische benadering van de docent.

Uit leerverslagen van leerlingen blijkt dat literatuuronderwijs impact heeft op zelfinzicht en sociaal inzicht van leerlingen: zij zeggen vooral te leren over zichzelf en anderen als personen en literaire lezers, en over andermans gedrag, en zij nemen levenslessen mee van literatuuronderwijs. Een persoonlijk-ervaringsgerichte literatuurbenadering lijkt vaker tot zulke inzichten te leiden dan een analytisch-interpretatieve benadering.