Tip 5: Tekstmappen aanleggen

27-8-2015

​​Laat de leerlingen zelf tekstmappen aanleggen met artikelen die zij gelezen hebben en interessant vinden. Dit kunnen artikelen zijn van internet, uit Voetbal International, uit Natuurbehoud of elk ander verenigingsblad, uit kranten, de Kidsweek, huis-aan-huisbladen. De keuze kan geheel vrij zijn, of juist gebonden aan afspraken over lengte en kwaliteit, dit door de docent te bepalen.
Met enige regelmaat krijgen ze opdracht om een nieuw, gelezen artikel mee te nemen van huis.

Aan de tekstmappen zijn allerlei opdrachten te koppelen:

  • leerlingen vertellen kort over een tekst die ze interessant vonden;
  • leerlingen lezen hun tekst voor aan het begin van een les;
  • leerlingen bedenken bij een eigen tekst een verwerkingsopdracht en/of vragen voor klasgenoten; teksten worden geruild en de elkaars opdrachten gemaakt;
  • bewaar de teksten in gemeenschappelijke themamappen en gebruik die voor allerlei (schrijf- en spreek-)opdrachten;
  • organiseer een jaar lang een wedstrijd: laat leerlingen elke maand een tekst meenemen en zorg dat vier anderen die tekst ook lezen; laat de lezers op een beoordelingsformulier punten geven voor de kwaliteit van de tekst. Reken aan het eind van het jaar met de scores uit wat volgens de klas het interessantste artikel was.

Voorbeeld van een beoordelingsformulier bij tekstmappen: 


Titel:
Auteur:
Bron:
Meegebracht door:
 

Beoordeeld door:

Hoe interessant vind ik deze tekst?
5 zeer interessant
4 redelijk interessant
3 neutraal
2 niet interessant
1 erg oninteressant

Toelichting van mijn mening over de tekst: