Tip 2: Leesmarathon

27-8-2015

​​Tijdens een leesmarathon leest een jaarlaag, of de hele onderbouw, of de hele school gedurende bijvoorbeeld een middag en een avond. Allerlei teksten zijn aanwezig: romans, stripboeken, kranten, tijdschriften, studieboeken, enzovoort, in het Nederlands of in alle talen die de leerlingen machtig zijn.
Voor elk half uur lezen krijgen leerlingen (en docenten), al dan niet in teams ingedeeld, een stempel.
Leerling of team met de meeste stempels krijgt na afloop een prijs. 


Er kunnen omringende activiteiten zijn, zoals interviews met journalisten en schrijvers (op video), discussie of debat over een actueel thema, reclameposters maken voor lievelingsboeken, een muurkrant bijhouden van de meest opmerkelijke teksten, toneelscènes spelen naar aanleiding van teksten, enzovoort. Ouders kunnen meedoen of assisteren. Een gezamenlijke maaltijd kan de marathon aangenaam onderbreken of afsluiten. Als extra stimulans kan georganiseerd worden dat volle stempelkaarten geld van een sponsor opleveren voor een goed doel. ​ 

Naar: Ilse Bolscher e.a., Literatuur & fictie, Biblion, Leidschendam, 2004.