Tip 18: Woordenschatstrategieën

24-9-2015
​​Woordenschatstrategieën
Maak leerlingen duidelijk:
  • dat het soms niet nodig is om alle moeilijke woorden in een tekst precies te begrijpen;
  • dat je altijd eerst moet proberen om verder te lezen omdat je dan vaak zelf achter de betekenis van een onbekend woord komt. Laat leerlingen voorbeelden zien van een moeilijk woord dat door de context verklaard wordt.  
Een aantal vaste vragen helpt daarbij. Doe hardop voor hoe je tijdens het lezen van een moeilijke tekst deze vragen langs kunt lopen en beantwoorden.   

Vaste vragen om de betekenis van moeilijke woorden te vinden: 

  1. Lijkt het een belangrijk woord?
    0 Nee, lees dan gewoon verder in de tekst.
    0 Ja, ga door naar stap 2. 
  2. Staat er een plaatje dat de betekenis van het moeilijke woord duidelijk maakt?
    0 Nee, ga door naar stap 3.
    0 Ja, lees dan verder in de tekst. 
  3. Lees een paar zinnen verder. Staat er een synoniem, een voorbeeld, een definitie of iets anders waardoor het woord duidelijk wordt?
    0 Nee, ga door naar stap 4.
    0 Ja, lees dan verder in de tekst. 
  4. 4 Herken je stukjes van het woord waardoor je het woord ongeveer snapt?
    0 Nee, ga door naar stap 5.
    0 Ja, lees dan verder in de tekst.
  5. Kun je hulp vragen aan je klasgenoot of aan je docent?
    0 Nee, ga door naar stap 6.
    0 Ja, lees dan verder in de tekst.
  6. Staat de betekenis in het woordenboek?
    Ja, controleer of de gevonden betekenis in de tekst past  

 ​