Tekstsoorten

24-9-2015

​B. Werken met verschillendende tekstsoorten


Opdracht 1 – INFORMEREN, OVERTUIGEN OF VERMAKEN?

Bij deze opdracht werk je met z’n tweeën. Je gebruikt bij deze opdrachten je boek (als naslagwerk) én de krant. 

Opdracht 1A 

Bij het schrijven van een artikel kan de schrijver als doel hebben de lezer:

  1. te informeren
  2. te overtuigen
  3. te vermaken.

Zoek in je boek deze schrijfdoelen op en lees de informatie die daarover wordt gegeven. 

Opdracht 1B

  • Zoek bij alle drie de schrijfdoelen twee artikelen uit jullie kranten.
  • Knip de artikelen uit en plak ze in jullie schriften.
  • Leg bij de artikelen kort uit waarom ze volgens jullie voor dat doel zijn geschreven. Gebruik daarbij de theorie uit het boek.  

Opdracht 2 – VERSCHILLENDE SOORTEN KRANTENARTIKELEN

Maak deze opdracht met z’n tweeën.
Een krant heeft verschillende soorten artikelen. We noemen er elf: een hoofdartikel, achtergrondartikelen, recensies, het weerbericht, columns, tv-overzicht, wedstrijdverslagen, interviews, het redactioneel commentaar, ingezonden brieven, opiniestukken. 

Opdracht 2A

Zoek bij de volgende soorten één artikel:

  • hoofdartikel
  • recensie
  • achtergrondartikel
  • column
  • redactioneel commentaar.

Opdracht 2B

Noteer van de gevonden artikelen de titel (als het artikel een titel heeft), de pagina waar het artikel staat, de naam van de schrijver (als die erbij staat) en kort het onderwerp van het artikel.

Voorbeeld:
Column
titel: vroeger was alles beter
schrijver: Remco Campert
pagina 1
onderwerp: oudere mensen zeuren zo 
 

Opdracht 2C

  • Probeer zelf nog een ander soort krantenartikel te vinden.
  • Knip dat uit.
  • Verzin een naam voor deze soort artikel. 

Opdracht 2D

  • Wat is het verschil tussen een column en een opiniestuk?
  • Leg uit wat een ‘redactioneel commentaar’ is.
  • Geef tenminste drie kenmerken van een column.

Opdracht 2E

  • Bevat een ‘achtergrondartikel’ vooral feiten of meningen. Licht je antwoord toe.
  • Is een column vooral informatief, overtuigend of vermakend bedoeld? Leg uit.
  • Is een opinieartikel vooral informatief, overtuigend of vermakend bedoeld. Leg uit.
  • Is een recensie vooral objectief of subjectief. Leg uit. (Zoek zo nodig de woorden objectief en subjectief op.) 

Opdracht 3 – ADOPTEER EEN ONDERWERP UIT DE ACTUALITEIT

Aan deze opdracht werk je met z’n tweeën.

Over twee weken houden jullie een korte presentatie over een onderwerp dat nu veel in het nieuws is. Werk op de volgende manier:

  • Blader door de krant, kijk wat er voor nieuws in staat.
  • Kies een onderwerp uit dat op dit moment veel in het nieuws is (bijvoorbeeld de verkiezingen in Duitsland, of het Nederlands elftal)
  • Verzamel de komende twee weken zoveel mogelijk artikelen over dit onderwerp.
  • Noteer de belangrijkste gebeurtenissen of ontwikkelingen die erin beschreven staan.
  • Maak een opzet voor de presentatie.
  • Zet de belangrijkste zaken op een stencil en deel dat bij jullie presentatie uit.
Uiteindelijk houden jullie een korte presentatie (3 - 5 minuten) waarin jullie vertellen op welke manier jullie onderwerp in het nieuws was, en wat de ontwikkelingen waren.