Lesvoorbeelden

27-8-2015

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Werken met de krant in de klas

Vier complete lessen voor het werken met de krant in de klas: drie leeslessen en een verwerkingsles waarin de leerlingen zelf teksten schrijven en een krant maken.

Bron: Jeroen Steenbakkers, Nederlands anders, een andere aanpak van lessen Nederlands in de onderbouw van het VO, SLO, 2006 

 

Artikelendossier

Een kant en klare opdracht voor het vmbo om uit de krant vier artikelen naar keuze te verzamelen. De leerling verklaart bij elk artikel zelf vijf moeilijke woorden, maakt een samenvatting en geeft zijn mening over de inhoud van het artikel.
Bron: Christiane Koene, digischool Nederlands, 2007

Gebruiksaanwijzingen lezen

Een aantal opdrachten waarin leerlingen erg lastige gebruiksaanwijzingen doorgronden, ook door te proberen zelf wel een leesbare gebruiksaanwijzing te schrijven.

Werken met een vraag-antwoord-details-schema

Een schrijver beantwoordt vragen in zijn tekst. Het kan leerlingen helpen als ze met behulp van een schema een tekst analyseren door op zoek te gaan naar die vragen én de antwoorden.

Navertellen van de tekst

Leerlingen een tekst laten navertellen is een goed alternatief voor de 'tekst met vragen'. Zeker als je een middel hebt om de kwaliteit van de navertelling te toetsen. In dit lesidee staat een beoordelingsschema om zo’n navertelling te beoordelen. Het schema is goed om te zetten naar een beoordelingslijstje dat leerlingen onderling gebruiken.

Woordenschrift aanleggen

Leerlingen noteren steeds zelf in een (digitaal) woordenschrift woorden die ze tegenkomen en nog niet kennen. Zo breiden ze geleidelijk hun eigen woordenschat uit.

Activerende leeslessen

Een verzameling lesideeën en tips voor leeslessen vanuit een activerende didactiek.
Bron: Tiddo Ekens/Stichting NOB, Activerende Lees- en schrijflessen, maart 2009

Functionele leeslessen

Een serie van drie lessen waarin teksten op een functionele wijze worden benaderd.

Verrijkte leesles

Scholengemeenschap De Thij in Oldenzaal vroeg zich af of het maken van vragen bij teksten wel de beste manier was om leerlingen beter te leren lezen. De sectie Nederlands stelde zich als doel de leeslessen bij de methode effectiever te maken. Daarbij wilden de docenten didactische middelen zoals modeling en activerende didactiek inzetten.