Lopende projecten

 

Sector

  • Basisonderwijs
  • Speciaal basisonderwijs

Vakgebied

  • Nederlands

Vakinhoud

  • Luistervaardigheid

Leerplankundig thema

  • Onderzoek / Evaluatie
  • Toetsing

Balans van het luisteronderwijs in het basis- en speciaal basisonderwijs 4

22-2-2016

‚ÄčKrom, R., Berkel, S. van, Schoot, F. van der,  Sijtstra, J., Hemker, B., & Marsman, M. (2012). Balans van het luisteronderwijs in het basis- en speciaal basisonderwijs 4. Arnhem: Cito

In het voor- en najaar van 2007 is een vierde reeks van peilingsonderzoeken voor luistervaardigheid uitgevoerd. Aan deze peilingsonderzoeken deden leerlingen uit groep 4 tot en met 8 van het

basisonderwijs mee en leerlingen uit het speciaal basisonderwijs die naar leeftijd vergelijkbaar zijn met leerlingen in groep 8 van het regulier basisonderwijs.

De peilingsonderzoeken omvatten een inventarisatie van enkele aspecten van het onderwijsaanbod voor luistervaardigheid en een onderzoek naar de vaardigheid van de leerlingen met betrekking tot het begrijpen en interpreteren van gesproken teksten en het reflecteren op deze teksten. De belangrijkste

conclusies van de peilingsonderzoeken zijn hier bij elkaar gezet.


Het rapport maakt onderdeel uit van de Periodieke Peilingen van het Onderwijs Niveau (PPON 46)