Lopende projecten

 

Sector
  • Basisonderwijs
  • Po
Vakgebied
  • Nederlands
Vakinhoud
  • Schrijfvaardigheid
Leerplankundig thema
  • Betekenisvol leren
  • Handreiking
  • Vakdidactiek
Vakspecifiek thema
  • Geletterdheid
  • Genredidactiek
  • Samenhang lezen schrijven
  • Taalgericht vakonderwijs

Write like this

27-1-2015

Gallagher, K. (2011). Write like this. Teaching real world writing through modelling & Mentortexts. Portland, ME: Stenhouse.

ISBN

978-157110-896-8

Modeling (of modeleren) speelt volgens de auteur een belangrijke rol in het leerproces. Leerlingen kunnen hun schrijfvaardigheden vergroten door het werk van geslaagde schrijvers nauwkeurig te bestuderen. In dit werk deelt de auteur hoe hij zijn studenten uitnodigt tot deze manier van werken. Het boek is gestoeld op de volgende gedachte: Als leerlingen moeten uitgroeien tot volwaardige schrijvers, moeten ze goed schrijfwerk lezen, en goed schrijfwerk moeten bestuderen. Daarbij staat voorop dat ze het net zo goed moeten willen doen als geslaagde schrijvers. In dit werk worden schrijfdoelen uit het echte leven naar voren gehaald; het soort werk dat hvan de studenten over twintig jaar wordt verwacht. Elk hoofdstuk focust op een specifieke manier van praten: uitdrukken en reflecteren, informeren en uitleggen, evalueren en beoordelen, onderzoeken en ontdekken, analyseren en interpreteren, een standpunt innemen en een oplossing aandragen. In de lessen worden mentorteksten, voorbeelden van leerlingen, en uitleg en strategie├źn die de schrijfvaardigheid van leerlingen kunnen verbeteren, besproken. Deze hulp aan leerkrachten biedt effectieve modelingvoorbeelden voor op de werkvloer, waarmee leerlingen straks als jong volwassenen betere schrijvers kunnen worden. En het belangrijkste, met deze voorbeelden en oefeningen kunnen leerlingen schrijfvaardigheden ontwikkelingen die ze ook daadwerkelijk nodig zullen hebben om volwassen schrijvers te kunnen zijn in het echte leven. Zie voor meer informatie ook: http://www.stenhouse.com/html/write-like-this.htm#sthash.rjG0mVfK.dpuf