Lopende projecten

 

Sector
  • Basisonderwijs
  • Po
Vakgebied
  • Nederlands
Vakinhoud
  • Taalbeschouwing
  • Schrijfvaardigheid
Leerplankundig thema
  • Curriculum
  • Doorlopende leerlijnen
  • Maatwerk
  • Vaardigheden
  • Vakdidactiek
Vakspecifiek thema
  • Geletterdheid
  • Genredidactiek

Thinking through genre

12-2-2015
Lattimer, H. (2003). Thinking through genre. Portland, ME: Stenhouse.
ISBN

978-157110-352-9

Het denken en schrijven in een varieteit aan genres is een vereiste voor leerlingen vandaag de dag.Thinking through Genre voorziet Engelse leerkrachten -die een zoektocht voeren om hun leerlingen in genre studies in te wijden- in een workshop over lezen en schrijven. Het boek biedt zes verschillende studie-eenheden: memoires, voorbeeldartikelen, een redactioneel geschreven bericht, kort verhaal, sprookje, en antwoord op literatuur. Iedere studie is gerangschikt naar groep/bouw, en wordt beschreven vanuit theoretische funderingen, aangepast aan de specifieke behoeften van de leerlingen, voor het lesgeven en tot slot voor het evalueren. Elk hoofdstuk kenschetst een rolmodel of voorbeeld van een specifiek genre. De hoofdstukken zijn geschreven door professionele schrijvers die meester zijn in hun vak. Deze voorbeelden bieden lezers een rijke fundering van het specifieke genre.
-Planningsgidsen voor subgroepjes: Deze geven een overzicht van de leerlingen en hun progressie in zowel de lees- als schrijfworkshops.
-Voorbeeldlessen: Praktische voorbeeldlessen in zowel de lees- als schrijfworkshop zijn verweven in de beschrijvingen van iedere eenheid.
-Voorbeelden van leerlingwerk: Voorbeelden van lees- en schrijfopdrachten die gebruikt kunnen worden in het klaslokaal.
-Meetinstrumenten: In ieder hoofdstuk zijn evaluatievoorstellen opgenomen.
-Appendix: Een appendix geeft voorbeelden van rubrieken die gebruikt worden in specifieke genres.
Bronnenlijst: Aan het einde van ieder hoofdstuk is een overzicht van zinvolle boeken en periodieken opgesteld om leerkrachten te assisteren in het verzamelen van materialen voor genrestudies voor hun eigen groepen.
De groepsgerichte aanpak van dit boek brengt iedere studie tot leven. Leerkrachten worden aangemoedigd om ideeën over te nemen, om huidige werkwijzen en ideeën aan te passen voor hun eigen groepen. Zie ook:http://www.stenhouse.com/html/thinking-through-genre.htm#sthash.HN93v6Jc.dpuf