Lopende projecten

 

Sector
  • Basisonderwijs
  • Vve
Vakgebied
  • Nederlands
Vakinhoud
  • Leesvaardigheid
  • Mondelinge taalvaardigheid
  • Spreken
  • Taalbeschouwing
  • Woordenschat
  • Luistervaardigheid
Leerplankundig thema
  • Aansluiting
  • Doelen
  • Doorlopende leerlijnen en samenhang
  • Referentieniveaus
  • Kerndoelen
  • Leerlijn
  • Opbrengstgericht werken
  • Planningsinstrument
Vakspecifiek thema
  • Geletterdheid
  • Interactief Taalonderwijs

Taalontwikkeling van het jonge kind: de doelen

23-1-2015
Langberg, M. (2010). Taalontwikkeling van het jonge kind: de doelen. Enschede: SLO.
Deze taalontwikkelingslijn is bedoeld voor peuterleidsters en leerkrachten in de onderbouw van het basisonderwijs. Het brengt in een overzichtelijk schema de taalontwikkelingslijn van kinderen van 2 tot 7 jaar in beeld. Het gaat om de domeinen mondelinge taalvaardigheid, ontluikende - en beginnende geletterdheid en taalbeschouwing. Met deze doelen kunnen peuterleidsters en leerkrachten zien wat kinderen aan het begin van groep 1 (eind van de peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf) en aan het eind van groep 2 bereikt zouden moeten hebben, dan wel ervaring in moeten hebben opgedaan, om uiteindelijk met vertrouwen te kunnen starten in groep 3. Er zijn ook doelen voor rekenen en sociaal-emotioneel voor kinderen van 2 tot 7 jaar.