Lopende projecten

 

Sector
  • Po
  • Pabo
Vakgebied
  • Nederlands
Vakinhoud
  • Begrijpend lezen
  • Gesprekken
Leerplankundig thema
  • Samenhang
  • Taalbeleid
  • Leraarmateriaal
  • Planningsinstrument
  • Vakdidactiek
  • Vakintegratie
Vakspecifiek thema
  • Taalgericht vakonderwijs

Taal, een zaak van alle vakken: Geïntegreerd taal- en zaakvakonderwijs op de basisschool

26-1-2015
Beek, W. van, & Verhallen, M. (2012). Taal, een zaak van alle vakken: Geïntegreerd taal- en zaakvakonderwijs op de basisschool. Bussum: Coutinho.
ISBN

9789046903322

Taal een zaak van alle vakken laat zien hoe beter onderwijs ontstaat als taallessen en zaakvaklessen met elkaar geïntegreerd worden. Taal is de sleutel tot succes op school. Kinderen die sterk zijn in taal behalen op school goede resultaten, niet alleen bij taal, maar ook bij de andere vakken. Minder taalvaardige kinderen presteren over de hele linie meestal minder goed. Op school geldt taal nog veel te veel als een losstaand vak en daardoor worden belangrijke kansen voor taalontwikkeling gemist.
Dit boek laat zien hoe beter onderwijs ontstaat als leerkrachten taallessen en zaakvaklessen bij elkaar brengen. Ze zullen dan aan twee kanten winst boeken: de kinderen steken meer op van de zaakvakles én komen steeds een stap verder in hun taalontwikkeling.
In Taal, een zaak van alle vakken beschrijven de auteurs de theorie en maken ze direct de koppeling met de praktijk. Ze presenteren een eenvoudig lesmodel, herkenbare praktijkvoorbeelden en concrete handreikingen. Daarmee kan elke leerkracht zelf geïntegreerd taal-zaakvakonderwijs realiseren, of het nu gaat om een les in de onderbouw over tijgers, in de middenbouw over magneten, of in de bovenbouw over tropische grondstoffen.