Lopende projecten

 

Sector
  • Vo
Vakgebied
  • Nederlands
Leerplankundig thema
  • Doorlopende leerlijnen en samenhang
  • Professionalisering
  • Referentiekader
  • Referentieniveaus
  • Taalbeleid
Vakspecifiek thema
  • Referentiekader
  • Taalgericht vakonderwijs

Lezen van 1F naar 4F. De doorlopende leerlijn lezen in het voortgezet onderwijs

Berg, L. van den, Bootsma, G., Kroon, G., Tordoir, A., & Vos, B. de. (2012). Lezen van 1F naar 4F. De doorlopende leerlijn lezen in het voortgezet onderwijs. Utrecht: APS.
Lezen van 1F naar 4F geeft informatie over het leesvaardigheidsonderwijs in het vo, op basis van professionaliserings-ervaringen van APS. Het begint met een overzicht van onderzoeksresultaten op het gebied van begrijpend lezen. Daarna komt de daarop gebaseerde didactiek aan de orde en wordt een doorlopende leerlijn beschreven voor zowel vmbo als havo/vwo. Aan het eind zijn er nog handige tips voor scholen die een leesbeleid invoeren. Bij het boekje hoort een webpagina met vijf rijke leeslessen in vijf verschillende vakken. De publicatie is bestemd voor alle leraren die met teksten werken, schoolleiders en taalco├Ârdinatoren.