Lopende projecten

 

Sector
  • Mbo
  • Vmbo
Vakgebied
  • Nederlands
Vakinhoud
  • Mondelinge taalvaardigheid
  • Schrijfvaardigheid
  • Leesvaardigheid
  • Woordenschat
Leerplankundig thema
  • Beleid
  • Competentiegericht onderwijs
  • Samenhang
  • Taalbeleid
  • Vakdidactiek
  • Vakvernieuwing ´╝ć vakdidactiek
Vakspecifiek thema
  • Geletterdheid
  • Genredidactiek
  • Samenhang lezen schrijven
  • Taalgericht vakonderwijs

Iedere les een taalles? Taalvaardigheid en vakonderwijs in het (v)mbo. De stand van zaken in theorie en onderzoek

23-1-2015
Elbers, E. (2012). Iedere les een taalles? Taalvaardigheid en vakonderwijs in het (v)mbo. De stand van zaken in theorie en onderzoek. Utrecht en Den Haag: Universiteit Utrecht en PROO.
Deze publicatie is van belang voor docenten in het vmbo en voor iedereen in het onderwijs die zich bezighoudt met taalbeleid. Hoofdvraag van deze overzichtstudie is: hoe effectief en bruikbaar is geïntegreerd taal/vakonderwijs (GTVO)? De resultaten worden samengevat in vier rubrieken: effecten van grootschalige evaluatiestudies naar GTVO; ervaringen met samenwerking van taaldocenten en vakdocenten; taalonderwijs aan tweede taalleerders; samenhang tussen taal en vakinhoudelijke competenties. Het rapport wordt afgesloten met aanbevelingen. Drie voorbeelden hiervan: keer niet terug naar het traditionele grammaticaonderwijs; bevorder de samenwerking tussen docenten Nederlands en de vakdocenten zodat het taalonderwijs niet los staat van de beroepsopleiding; laat het taalonderwijs niet opgaan in het vakonderwijs, maar zorg ervoor dat het een eigen plaats en identiteit in de opleidingen heeft.